Jesteś tutaj: Strona główna Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna

Serwis internetowy firmy, bądź witryna sklepu internetowego stanowią ich swoistą wizytówkę. Są one dużo częściej odwiedzane niż lokal, tak więc ich profesjonalne zaprojektowanie jest niezwykle istotne. Wykreowanie pewnej tożsamości wizualnej jest jednym z podstawowych elementów e-marketingu. Jako czynnik kształtujący markę przedsiębiorstwa powinna być przemyślana i jednoznacznie kojarząca się z działalnością przedsiębiorstwa. To ona zadecyduje o charakterze odbioru firmy przez Klientów oraz wyznaczy kierunek działań promocyjnych, nie tylko tradycyjnych, ale również elektronicznych, jak chociażby reklama internetowa. O jej jakość należy zadbać od samego początku działalności, gdyż wszelkie późniejsze zmiany wymagać będą nie tylko złożonych, ale przede wszystkim kosztownych działań.

Elementami kreacji wizualnej są między innymi:

  •  nazwa firmy

Często popełnianym w tym względzie błędem jest budowanie nazwy na bazie sentymentów oraz wspomnień właścicieli danej firmy. Nie można jednak pominąć faktu, że nazwa firmy jest jej wizerunkiem i powinna skupiać się nie na właścicielach, a na klientach, gdyż to właśnie oni będą ją oceniać i zapamiętywać. Oparcie jej na nazwisku jest dość popularnym, jednak nie zawsze dobrym rozwiązaniem, sprawdzającym się jedynie w branżach, gdzie oferta skupia się wokół kwalifikacji jednej osoby, jak np. architekta, czy prawnika. Nie musi ona oznaczać czegoś konkretnego, może to być nowe słowo (jak np. EPRO), jednak przy założeniu, że nie będzie ono sprawiać trudności w wymawianiu. Istotne jest również, aby w miarę rozwoju firmy jej nazwa nie ulegała zmianie.   

  •  odpowiedni dobór kolorów

Wybór kolorystyki ma ogromny wpływ na odbiór wizerunku firmy przez Klientów. Jej odpowiedni dobór jest pewną formą komunikacji niewerbalnej. Poszczególne kolory mają odmienne znaczenie oraz cechują się pewną symboliką. Wiedza o tym, w jaki sposób są one postrzegane przez Klientów pozwala na wybór odpowiedniej bazy kolorystycznej, na której powinien być zbudowany wizerunek firmy. I tak na przykład energetyczny kolor pomarańczowy zastosowany w logo EPRO został użyty z myślą o przyciągnięciu uwagi, bez zbędnej krzykliwości, czerń pozostałej części znaku nadaje całemu logo wyrafinowania i klasy.



  •  logotyp i logo

Logotyp jako jeden z najważniejszych elementów tożsamości wizualnej jest umieszczany na wszystkich elementach identyfikujących firmę jak wizytówki, papier firmowy, same produkty czy materiały promocyjne. Proces jego budowy obejmuje: wersje podstawowe i użytkowe znaku, jego typografię, opracowanie kolorystyki oraz elementów graficznych. Często pojęcie to utożsamiane jest ze słowem logo, co jest myśleniem błędnym, wynikającym być może z faktu, iż czasem zarówno logo, jak i logotyp w danym przedsiębiorstwie (jak w przypadku EPRO) są tym samym znakiem. Jednak logo to termin szerszy, obejmujący nie tylko logotyp, ale również sygnet (znak graficzny), a czasem również hasło firmowe.


Logo składające się z sygnetu oraz logotypu.


Logo składające się z logotypu i hasła reklamowego.



Logo będące równocześnie logotypem.


Powyższe, jak również wiele innych elementów składają się na tzw. system identyfikacji wizualnej. Jest on zbiorem wszystkich czynników wyróżniających przedsiębiorstwo na tle innych firm z danej branży oraz budujący pewne pozytywne wyobrażenie o firmie. Jako system musi on również spełniać warunek spójności jego poszczególnych składowych.

Papier firmowy EPRO
Wzór wizytówki EPRO


Wszystkie reguły dotyczące kreacji wizualnej powinny zostać zebrane oraz opisane w księdze znaku. Powinna ona zawierać przede wszystkim opis budowy i poprawnego stosowania logo, czasem znaleźć w niej można również projekty wykorzystujące logo, bądź logotyp, jak wygląd samochodów, czy reklamy zewnętrznej.

Pomimo tak istotnej roli, jaką kreacja wizerunku odgrywa w postrzeganiu przedsiębiorstwa przez Klientów, wiele z nich bagatelizuje jej znaczenie i zdaje się na przypadek w trakcie jej opracowywania, podczas gdy jej przygotowanie i opracowanie powinno zostać powierzone profesjonalistom. Specjaliści EPRO z pełną świadomością jej ogromnego znaczenia dla powodzenia przedsiębiorstwa, w oparciu o zdobyte już doświadczenie, zapewniają kreację unikalnego wizerunku, umożliwiając tym samym pozytywny odbiór firmy w oczach Klientów.

Nasza oferta skierowana jest nie tylko do firm wkraczających na rynek wirtualny, ale również tych, które szukają nowego, świeżego wizerunku dla swojego przedsiębiorstwa w ciągle zmieniających się warunkach e-biznesu.

Zapraszamy do obejrzenia naszych realizacji